Mount Gambier. - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu Mount Gambier. - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu

Mount Gambier.

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Annette & Bram

18 Februari 2016 | Australië, Mount Gambier

De camping hebben we gevonden in Cape Jaffa, 18 KM verder, nadat de mevrouw van de Info gebeld had. Een camping aan zee met alleen Australiërs. De beste kreeft komt hier vandaan. Van de campingbaas kreeg ik een boekje te leen over de schepen die hier allemaal vergaan zijn en hoeveel mensen er door de jaren zijn verdronken.
Interessante, maar trieste achtergrondinformatie.
Om een uur of zes hebben we nog een wandeling gemaakt naar en op de pier. Met de verrekijker kon ik net het plateau van de vuurtoren zien. Er moet daar een kolonie Jan van Genten zitten, maar het was te ver om die te zien.
Dinsdag 16 februari zijn we om kwart over 8 op weg gegaan naar. Naracoorte, binnendoor via Lucindale.
Naracoorte is bekend om zijn werelderfgoed grotten met fossielen over een periode van 500.000 jaar tot nu. Bij de Tourist Info hebben we veel informatie gekregen en een kortingsbon voor de grotten. Voordat we naar de grotten zijn gegaan, hebben we eerst een wolfabriek bekeken en gezien hoe ze wollen dekbedden maken.
De rondleiding door de fosielengrot begon om. 14.15u., zodoende hadden we nog tijd voor een wandeling, maar de uitgezette "trail" bleek na ong. 1 KM afgesloten i.v.m.
"Public Danger" ??
Het verhaal bij de grotten was interessant, maar veel meer dan 2 nagebouwde skeletten en als je goed keek allerlei botten op de bodem in de verte, hebben we niet gezien.
Na een wandeling door het centrum, waar we een waterpas hebben gekocht, zijn we naar de camping vlakbij het centrum gegaan.

Woensdag zijn we van Naracoorte naar Mount Gambier gereden. Een afstand van ong. 100 KM door de het Coonawarra wijngebied, waar de duurste Australische Sauvignon vandaan komt. Daar hebben we weer een prima uitleg en informatie van de dame van de Tourist Info gekregen. Mount Gambier is gebouwd op een vulkaan. In het "Discovery Centre" in de stad hebben we een prachtige film van een uur gezien, waarin werd uitgelegd hoe dit enorme vulkanische gebied is ontstaan, hoe het blauwe
vulkaanmeer en de ondergrondse waterstromen werken en de "sinkholes" en "lavatubes" op diverse plaatsen zijn ontstaan. Machtig interessant.
Na een wandeling door het centrum en een "quick lunch" zijn we om het "Blue Lake" heengereden. Ondanks het wat sombere weer en een beetje regen was het meer toch prachtig blauw.

De camping, 1 van de 6, hebben we voor 2 nachten geboekt, omdat hier zoveel te zien is. Gisteravond bij schemering kwart voor 8, zijn we naar het Umpherston Sinkhole gereden. We hadden gehoord dat daar dan de possums tevoorschijn komen, omdat de mensen ze daar voeren met fruit. Wat een leuke beestjes!
T.z.: een sinkhole is een ondergrondse grot, waarvan het dak is ingestort. Oorspronkelijk gevuld met water, maar nu hebben ze er prachtige tuinen in gemaakt.
In Mount Gambier zijn geen bovengrondse rivieren of beken, alles is ondergronds. De drinkwatervoorziening komt uit het Blue Lake en in 500 jaar loopt het water ondergronds door het krijtgesteente naar de oceaan.

Nu kijken of we een internetverbinding kunnen vinden, (MacDonalds?) om dit op de site te zetten.

Het is nu half vijf en het is de bibliotheek geworden.
Vandaag zijn we richting zee gereden om de plassen te zien waar het ondergrondse water na 500 jaar uitkomt.
Eerst heb ik de rand van de Mount Schank beklommen, met ~6000 jaar de jongste vulkaan van Australie. deze heft geen meer, maar een droge bodem. Bij Port MacDonell zijn prachtige krijtrotsformaties en een woeste branding. Daar zijn al veel schepen vergaan bij Cape Northumberland.
Na lang zoeken en over onverharde wegen vonden we de plassen. (Ewens Ponds). Zeer helder water, waar je mag snorkelen en duiken. We waren daar alleen.
Straks naar de camping voor onze 2e nacht.

• 18 Februari 2016 - 09:14

Saab.95@live.nl:

Hoi,
    Weer een heel eind verder en veel gezien, wat een leuke beestjes die possums
    Ongetwijfeld hebben jullie een goede fles wijn burgermeester gemaakt.
    Ben je Jacobs creek nog tegen gekomen?
    Geniet van alles en neem ook je rust!
    Lfs Tom & Francien

• 18 Februari 2016 - 10:19

Elly En Carel:

Hoi allebei,
    We reizen in onze herinneringen met jullie mee! En....genieten ook mee!
    Het verslag leest als een colum, de foto's zijn prachtig.
    Groetjes Elly en Carel

• 18 Februari 2016 - 11:02

Dory Op De Beek:

Wat fijn dat jullie reis voorspoedig gaat. Er is veel te zien in het gebied waar jullie nu zijn. Prachtige natuur en leuke beesten. Hoe gaat het met Annette, hopelijk is de pijn een heel eind weg en kan ze volledig genieten van al het moois wat jullie zien en meemaken. Hier is het wachten op een oproep uit Nijmegen en dat kan nog wel even duren. We blijven moed houden. Veel liefs Dory en Jac

• 18 Februari 2016 - 11:04

Janine:

Hoi lieve B&A,
    wat een heerlijk reisverslag weer. Ik ben dol op de details in de verslagen en de leuke informatie.
    Wat zien jullie prachtige dingen. De foto van de grote rots in zee vind ik zo mooi dat ik er op mijn werk mijn bureaublad achtergrond van heb gemaakt, waarvoor dank! Ik zal de foto's met de opossum straks aan de kinderen laten zien, die vinden dat machtig mooi. Oma en het Australische dierenrijk!
    Hier in Eindhoven alles goed, vakantie weer voorbij, iedereen weer naar school en werken. Isabel druk met de voorbereidingen voor het Eckart schooltoneel, de voorstellingen zijn volgende week.
    Heel veel liefs uit Eindhoven!

• 18 Februari 2016 - 11:42

Cor En Leny:

Dag Annette en Bram,
    Wie verre reizen maakt kan veel verhalen aldus het spreekwoord.En inderdaad verhalen jullie veel. Mooie en interessante dingen hebben jullie gezien.Natuurlijk is het kopen van een waterpas in Australië ook een ongelofelijke gebeurtenis voor jullie geweest.Waren de grotten inderdaad waterpas?
    Jullie zitten tussen de mimosa. Helaas gaan wij morgen de mimosa in de Algarve verlaten .Terug naar de Nederlandse winter.
    Blijf gezond!!
    Gr. van Cor en Leny.

• 18 Februari 2016 - 12:17

F&M:

Annette durft.
    Zijn possums geen "potenbijters"?
    Liefs vanuit koud Nederland.
    F&M

• 18 Februari 2016 - 18:18

Kim:

Wat een mooie foto's. Lynn vond de foto met de Kangaroos het aller mooiste.

Groetjes Ons

• 18 Februari 2016 - 22:57

T&F&M:

Fijn om te lezen dat jullie het zo goed hebben.
    Liefs T&F&M