Quobba - Monkey Mia - Denham - Kalbarri. - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu Quobba - Monkey Mia - Denham - Kalbarri. - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu

Quobba - Monkey Mia - Denham - Kalbarri.

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Annette & Bram

07 December 2009 | Australië, Kalbarri

4 dagen, maar al weer zo veel beleefd. Van de bieb in Carnarvon zijn we eerst naar de baai gereden. Daar hebben we geluncht en heb ik bij een soort museum een oude watervultoren van de stoomschepen beklommen. Mooi uitzicht.

Daarna zijn we teruggereden naar de afslag naar Quobba. Naar de "blowholes" van Quobba zo'n 70KM. We hebben daar aan zee uitgebreid gekeken naar de golven die door en op de rotsen slaan. Doorgereden over 30KM onverharde weg naar Quobba Station. Een oude nederzetting aan zee met allerlei schuren van asbestplaat en andere gebouwen, waar mensen in gehuisvest kunnen worden. Voor $20 stonden we daar alleen. Er was een kampkeuken met verlichting, waarin we hebben gekookt en gezeten.
Daarvoor hebben we een geweldige strandwandeling gemaakt en de zon zien ondergaan boven zee.

Er stond een stevige wind wat vooral op de camping, met rammelende golfplaten een aparte sfeer gaf.

Vrijdagochtend 4 december hebben we voordat we vertrokken weer een strandwandeling gemaakt. De campingbaas heeft nog even naar ons gasstel gekeken, want dat lekte en soms kwamen er vlammen uit de slangaansluiting.
In Carnervon zijn we naar een campingzaak gegaan voor een o-ring. Op de terugweg naar Carnervon zijn we weer langs het grote droge mineralenmeer MacLeod gereden.

Na 230KM zijn we gestopt bij de Hamelin strombolieten. De restanten van eencellige levensvormen, die hetzelfde zijn gebleven als het eerste leven op aarde 350 miljoen jaar geleden.
100KM verder in Denham naar het bezoekerscentrum van dit werelderfgoed Shark Bay en het Francois Perron NP. We hebben daar een dubbele tour op een catamaran zeilboot naar de zeekoeien en zonsondergang geboekt bij Monkey Mia, 27KM van Denham af. De camping in Monkey Mia is op een groot resort met allerlei voorzieningen.

We zijn daar twee nachten gebleven vanwege de tours. 's morgens zijn we eerst naar het voeren van de dolfijnen geweest, die daar dan van zee aan het strand komen. Om 13u. was de eerste tour van 3 uur. Prachtig weer, lekker windje en we hebben inderdaad zeekoeien (dugongs) gezien. Vnl. onderwater, dus niet gemakkelijk te fotograferen. Vier uur terug en om kwart voor zes gingen we weer aan boord voor de zonsondergang. Leuke mensen uit Middelie ontmoet, Thea en Martin, die al sinds juni onderweg waren. (tot maart).

Zondag om 7.15u. op weg naar de homestead van het Francois Perron NP. Ik dacht dat ik daar wel mijn banden half kon laten leeglopen, maar er was niemand. Doorgereden naar Denham, waar een aardige mevrouw in de supermarkt/benzinepomp er ons van overtuigde dat we terug moesten gaan. Bij een servicestation kon ik wel een bandenspanningsmeter kopen.
Dat hebben we gedaan en het was terecht dat we de 45KM door mul woestijnzand hebben gemaakt.
Wat een ervaring en wat hebben we prachtige natuur gezien en die kleuren. Op Cape Perron hebben we eesrt langs het strand gelopen en dolfijnen, vogels en krabben gezien. Daarna heb ik alleen een wandeling door het mulle duinzand gemaakt van een uur.

Vanaf een ander uitzichtspunt Skipjack, een paar KM verderop, konden we in het ondiepe water verschillende soorten metersgrote roggen, haaien en dolfijnen zien zwemmen, geweldig. We waren eesrt van plan om in het NP te kamperen, maar het was zo heet, dat we besloten terug te gaan naar Denham over die 45KM woestijnzandweg.
Banden opgepompt en getankt, wijn ingeslagen en naar de camping. Het is zwaar geweest, maar we hebben het gedaan.

Vanochtend hebben we op de 120KM werelderfgoedroute vanaf Denham nog verschillende uitzichtspunten en het 12 meter dikke, uit opgewaaide schelpjes bestaande, Shell Beach bezocht.
Na 370KM vandaag zijn we dus in Kalbarri aangekomen, nadat we in het gelijknamige NP al een paar punten hebben bezocht. Het Kalbarri NP is bekend om zijn prachtige wilde bloemen. We hebben nog een flink deel in bloei gezien.

• 07 December 2009 - 08:50

F:

Lieve Bram en Annette,

jullie kunnen echt je hart ophalen aan al het natuurschoon aldaar. Mooi om te lezen.

(Schrijfidee: Pap, misschien kun je ook wat wit regels/enters in je toekomstige verhalen creeren. Dat leest makkelijker van het computerscherm).

lieve groet!

• 07 December 2009 - 09:47

Jacques:

Jullie beleven heel wat in korte tijd. Interessant om te lezen. Mooie plaatjes geschoten. Wij hebben hier zojuist weer fietsverlichting gecontroleerd, dus je ziet ook VVN zit niet stil. Vrijdag een paar weken naar Hong Kong. Fijne reis verder.

• 07 December 2009 - 11:25

Cor En Leny:

Dag lieverds, even een berichtje uit Nuenen.
    Wat mooi allemaal, sla het vooral goed op achter je ogen dan geniet je er nog maanden van als je weer thuis bent.
    Is het nog zo heet of raken jullie er al een beetje aan gewend, dat zal haast wel. Jullie reis is al weer over de helft, maak van alle dagen maar een heerlijk avontuur, we reizen een beetje met jullie mee.
    Liefs en groeten Cor en Leny.

• 07 December 2009 - 15:27

J&J&I&W:

Hallo lieve B&A,
    Wat een geweldige foto's van de zee en de golven en het strand. Prachtig! Jullie zien wel echt mooie dingen zeg. Leuke keuken ook bij Quobba Station :-). Hier heeft het kleven weer z'n normale loop genomen nu de Sint weg is. Ik had over het heerlijk avondje al een sms gestuurd, ik ga er even vanuit dat je die gehad hebt. Het was heel erg leuk! Ik zal morgen de foto's met de kinderen bekijken. Ze vinden ze erg leuk alleen vind Isabel de reis wat lang duren nu.
    Liefs van ons

• 07 December 2009 - 15:31

Francien & Tom:

Hoi, Bram en Annette,we reizen graag met jullie mee, we volgen je op de voet! Fantastisch!Bram je zult alles al wel uitgeplozen hebben! Wij kwamen toch nog wat interessante dingen tegen wellicht kun je er wat mee. Het Kalbarri National Park dankt z’n bestaan aan de Murchison River, die in het bushland enkele prachtige fel rode gorges heeft uitgesleten. De mooiste zijn de Loop Gorge en de Z-Bend Gorge. Bij het plaatsje Kalbarri aan de kust (66 km van de hoofdweg) ligt de Rainbow Jungle, één van de mooiste vogelparken van Australië. Op de ruige kustlijn bij Kalbarri zijn in het verleden een groot aantal VOC schepen te pletter geslagen. Het bekendste scheepswrak is dat van de Zuytdorp.
    Tot ziens F&T

• 07 December 2009 - 16:57

Tijs En Kim:

lieve B en A,

Wauw, wat een schitterende foto's!! En wat een mooie natuur. Wat gaaf van die dolfijnen en zeeikoeien. :) Raar idee dat het bij jullie zo warm is. Hier is het best regenachtig en zo'n 9 graden. De planten hebben weer genoeg water gehad voor de komende periode;)
    Wij hebben de kerstboom al weer staan!

Lekker genieten en tot over een paar weekjes!!

Kus Tijs en Kim

• 07 December 2009 - 20:18

Margot & B0b:

Prachtige allem aal. En dat heerelijke weer om zo in dat zeewater te duiken . Haaien?. Die fote van jullie beiden vind ik erg leuk .liefs M& B

• 07 December 2009 - 21:26

Bart En Jan:

hallo vriendjes, dank voor weer een uitgebreid verslag. Heb een poos geleden de kaart er maar bijgenomen... jullie maken heel wat, boeiende , kilometers! Prachtige foto´s, heb inderdaad de zeekoeien en de roggen gezien, maar ook twee genietende mensen.
    Leuk! Hier is de Sint vertrokken en hij heeft op onze kleinzoon een onuitwisbare indruk achtergelaten^: " jippie"!
    Graag tot het volgende bericht en hou je taai. Niets gelezen over wijn.............. Liefs Bart en ]jan

• 08 December 2009 - 05:43

Sandra:

Hoi lieverds. Eindelijk eens een berichtje van mij. Ik volg jullie wel hoor maar je begrijpt druk met de toko. Geweldige foto's en wat maken jullie veel mee en zien jullie geweldig mooiedingen. Echt super geniet van alles wat jullie meemaken. Hele dikke kus Jeroen en San.

• 08 December 2009 - 15:38

Liza:

Wat een reis en wat een prachtige foto`s om van te likkebaarden, liefs, Liza

• 12 December 2009 - 17:59

Nico:

Hallo luitjes hier dan een berichtje van jullie enige echte schoonzoon. Na het lezen van jullie verslag moest ik wel even bijkomen in mijn luie zetel. Wat voor een energie straalt er nog van die 65+ers af..en wat een mooie foto van jou Annette bij dat bronzen beeld.Bij leven en dan al een eigen standbeeld.. Vandaag heeft Thomas op de zaak bij Joost kerstbomen verkocht. Ze vlogen eruit. Maar ja wat wil je als je de mooiste en goedkoopste bomen van Eindhoven en omgeving hebt. Volgende week gaan ze samen weer verder. Ik heb zoals je vroeg Bram een exemplaar van de playboy met Patricia Paay erin voor jou achtergehouden. Als je niet kan wachten stuur ik je wel een link toe.
    Heb je trouwens je loopschoenen ook meegenomen op vakantie Bram ? Prima weertje om af en toe eens 10 kilometer te rennen.
    Hier is het erg koud en maar een paar graden boven nul. Verwarming hoog en af en toe een goede neut. Vanavond nemen we er een op jullie...Groetjes en nog vele fijne vakantie uurtjes.
    Nico.