G'dton-Mingenew-Gr.Head-Cervantes-Corrigin-BremerB - Reisverslag uit Albany, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu G'dton-Mingenew-Gr.Head-Cervantes-Corrigin-BremerB - Reisverslag uit Albany, Australië van Annette & Bram Derksema - WaarBenJij.nu

G'dton-Mingenew-Gr.Head-Cervantes-Corrigin-BremerB

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Annette & Bram

14 December 2009 | Australië, Albany

Waar waren we ook alweer gebleven, 5 dagen geleden in Geraldton. We zijn nu in Albany, nadat we vanochtend van Bremer Bay eerst naar Point Ann in het Fitzgerald NP zijn gegaan. Helemaal alleen op de wereld na tientallen kilometers gravelweg, aan de rand van de zee in de bush.

Maar laat ik het chronologisch houden. Nadat ik veel tijd had besteed om het verhaal en de foto's op de site te zetten, zijn we om half vier naar Mingenew gereden. Mingenew ligt midden in de "wheat belt" van Australie. Ongelofelijk, volgens mij groter dan heel Nederland alleen maar graanvelden in dit gebied. Langs de kust hebben we nog liggende eucaliptusbomen gezien.

Donderdag 10 december zijn we voor zevenen van de camping vertrokken naar het Coalseam Conservation Park. Hier is door de gebroeders Gregory een koollaag gevonden, de eerste in West Australie. We waren alleen in dit park en hebben alle uitzichtpunten ervan bezocht, de oude mijn bekeken en in de rivierbedding van de Irwin naar "fossils" gezocht. Het NP staat bekend om zijn wilde flora, maar alles was al verdroogd.
Via Mingenew zijn we naar Three Springs gereden en een paar KM verderop naar een groot zoutmeer, de Yarra Yarra Lakes.
Richting kust was voor Coolimba weer een zoutmeer, het leek wel ijs. Er lagen op de oever heel veel kleine schelpjes.
We hebben daar bij de kust gezocht naar een NP met een grot en ondergrondse rivier, maar die toen niet gevonden.

Op de camping in Green Head was een aardige eigenaresse, die ons de weg naar het Stockyard Gully NP met de "caves" kon uitleggen. Ze had ook zelfgemaakte mooie foto's hangen van de wilde bloemen en planten.

Vrijdag zijn we om half zeven vertrokken naar de door de rivier gemaakt grot (cave) in het Stockyard Gully NP. Dit is alleen met een 4WD te bereiken via een 15KM lange smalle mulle zandweg.
- Ik moet even vertellen dat we's morgens tussen vijf en half zes opstaan, om zo vroeg mogelijk iets te bezoeken als het nog niet zo heet is en dat we als het heet is onze KM's maken. Voor negenen liggen we in bed en luisteren dan naar de halfuursuitzending van negen uur van de Wereldomroep -.

De natuur bij de ingang van de grot was geweldig, met veel bijennesten langs de wanden. Van dit NP zijn we doorgereden naar het Lesueur NP, ook bekend van zijn wilde flora. Hier was nog wel het een en ander in bloei. Onderweg lizzards, emu's en kangeroes gezien. Hier hebben we geen rondwandeling gemaakt, want het was al te heet. Via Badgingarra naar Cervantes gereden aan de kust om de beroemde Pinacles Dessert te bezoeken. Na een dutje op de camping hebben we dat tegen vieren gedaan. Heel apart deze stenen soldaten in het woestijnzand. In Cervantes hebben we daarna in een restaurant vis gegeten.

Zaterdag zijn we via Moora (met een RABO bank), naar New Norcia gegaan. New Norcia is een benedictijnen nederzetting met prachtige engels aandoende gebouwen. We hebben daar een "Peace" brood, door de monnikken gebakken, gekocht. Van New Norcia naar Notham aan de Avon, bekend om zijn witte zwanen kolonie. Niet veel gezien, maar wel lepelaars.
Via York, ook aan de Avon, en Jacobs Well naar Corrigin.

York is een leuk plaatsje waar we hebben rondgelopen. Bij een australier, die in Rotterdam geboren en in 1950 op 4 jarige leeftijd naar Australie is gekomen, heb ik een jazz CD album gekocht. Hij had nu in York een "Dingas" (dinges) winkel. Jacobs Well bleek alleen een straatnaam, we hebben verder niets kunnen ontdekken. In Corrigin paste de buurman op de camping en zijn we aardig ontvangen met koekjes en bier. Ik kon ook even de mails lezen, maar niets op de site zetten.

Zondag zijn we al heel vroeg naar Hyden vertrokken voor de Wave Rock, 110KM van Corrigin.
Dit natuurverschijnsel moet je gezien hebben.
16KM verderop hebben we ook nog de Humps en Mulka's cave bezocht met aboriginal tekeningen (handafdrukken).
Via honderden KM's gravelweg zijn we aan de kust bij Bremer Bay aangekomen, waar we op de camping lekker even hebben gezwommen.

Vandaag maandag dus zoals bovenaan staat eerst naar Point Ann in het Fitzgerald NP, waar we moeder en kind kangeroe van een donkere soort, grote zwarte papegaaien en een slang hebben gezien. En nu zijn we in Albany, waar we straks een camping gaan opzoeken.

• 14 December 2009 - 09:38

Noellies:

Hey genieters,
    Wederom prachtige foto`s,jullie zien wel erg veel en leggen veel kilometers af.
    Ik denk dat jullie aan vakantie toezijn als jullie terug komen haha,en vooral aan uitslapen!!!
    Hier staat de kerstboom al weer en is het huis omgetoverd in kerstsfeer,buiten vriest het nu en binnen de verwarming hoog.
    Nog 1 weekje en dan is het alweer vakantie voor de boys.
    Ik ben druk met mijn parfum en heb vorige week op de manege een parfumparty gegeven,was heel gezellig en goed verkocht,morgen ga ik bij Janine op de TUE ook even langs met mijn geurtjes!!!
    Geniet nog lekker van jullie weekjes daar en vanuit Eindhoven een dikke kus en veel liefs van ons viertjes xxx

• 14 December 2009 - 10:31

Hans En José:

Het blijft zeer interessant wat jullie aan de westkust tegenkomen. Wij denken dat we met de outback en de oostkust al veel hadden gezien, maar als we jullie verhaal lezen en foto's zien is er nog veel te halen. Geniet ervan en we blijven jullie volgen

• 14 December 2009 - 11:06

Leny En Cor:

hoi derksema en derksepa,
    jullie zien geweldige landschappen,ons lijkt de kust geweldig.Mooie foto's vooral die van de schoenenborstel.Ik ben nieuwsgierig naar de kunstwerk.Het is fijn dat jullie regelmatig een internetverbinding hebben waardoor wij op de hoogte blijven.Het is daar wel erg heet maar laat het je een troost zijn dat hier de winter is ingevallen.
    Tot mailen en gr. van leny en cor.

• 14 December 2009 - 18:14

Miriam:

Het is hartstikke leuk om jullie op deze manier te volgen. De foto's zijn indrukwekkend en ik kan me voorstellen, dat jullie enorm genieten. Wat doen jullie een ervaringen op! Ga maar lekker door.

• 14 December 2009 - 20:30

Marijke En Fred:

Het ziet er allemaal geweldig uit. Jullie genieten dat is te zien. Gaat alles goed met de gezondheid van Annette. Op naar jullie verjaardagen.
    Groeten uit, inmiddels, koud Nederland.

• 15 December 2009 - 00:43

Liza:

Weer prachtige foto`s. Annette wat zat er op jouw rug, toch geen bijen?Liefs,
    Liza

• 15 December 2009 - 08:53

J&J&I&W:

Hallo australie gangers,
    Jak die vliegen, ik zou er hysterisch van worden! Maar wel hele mooie foto's zeg. Wat zien jullie veel. Persoonlijk vind ik wel dat er wat weinig leuke winkels en terrassen lijken te zijn :-). Waar doen jullie boodschappen? Of schiet jij af en toe wat wild onderweg Bram ;-).
    Hier alles goed, nog een paar dagen en dan hebben de kinderen vakantie. Isabel is er echt aan toe! Donderdag hebben ze kerstdiner op school dus dat is wel leuk. Bij Frankenservice ook alles goed, Joost is vandaag naar Den Haag.
    Liefs van ons

• 15 December 2009 - 11:01

Toos En Frans:

Hallo lieverds, Wat genieten jullie daar toch in die prachtige natuur En zo afwisselend, dan weer zee en dan weer die prachtige bergwereld met al die dieren.En Annet heeft nergens geen last meer van,gelukkig maar.Hier is de winter ingevallen en is het mooi zonnig weer, maar wel koud, tot -7. Blijven jullie maar zweten met die hoge temperaturen daar.Wij blijven hier wel bibberen. Veel liefs en blijf voorzichtig

• 15 December 2009 - 16:02

Hennie En Irene:

Hallo Bram en Annette,
    wij volgen nog steeds jullie verslagen met interesse.
    Een opmerking over foto 99, wat hebben ze daar rare aalscholvers in Australië. Wij gaan binnenkort ook weg maar niet zover. Wij wensen jullie vast prettige feestdagen.
    Hennie en Irene.

• 16 December 2009 - 15:08

Margo & Jacques:

Hallo globetrotters,
    Geweldige plaatjes hebben jullie geschoten. Heb helaas hier in Hong Kong de kaart van Australië niet bij de hand dus de exacte route volgen gaat wat moeilijker, maar het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Goeie reis verder, doe de groeten aan de vliegen, want die heb ook indertijd bij hinderden tegelijk ontmoet. Tot een volgend bericht.